Материал на Снежана Галчева
в-к „България СЕГА“
Иван Бързаков е роден в София, завършил е специалност „Българска филология“ в СУ „Климент Охридски“. Най-младият редактор /23 г./ на двутомника „Винсент Ван Гог: Из писмата на художника до брат му Тео“. Преводач, лектор по естетика, автор на интервюта с френски писатели, литературни и филмови рецензии, стихотворения и есета в специализирани столични вестници и списания. През 1976 г. емигрира в Италия, а една година по-късно се установява в САЩ. През 1977-1978 г. продължава обучението си в New York City University. Между 1978 и 2003 г. изнася лекции и семинари по експериментални методи в образованието в университети, корпорации и престижни клубове в САЩ и над 33 други страни. През 1978 г. основава и ръководи в Сан Франциско Международен институт за нови методи в образованието. 1980-1982 г. – създава системата OptimaLearning® за максимално възприятие и развиване на мисълта, приложена в 29 страни. През 1989 г. е номиниран за престижната международна награда в областта на образованието Grawemeyer – за метод с „доказано световно значение“. През 2004 г. създава уникален метод за бързо и дълбочинно проникване в изобразителното изкуство – AOLIA. Между 2004 и 2009 г. с този метод той обучава групи в най-престижните музеи в света. Иван Бързаков владее осем езика и пише поезия на пет. Автор е на три книги с поезия и есеистика с няколко издания: “Яростно в скръбта“, „В съня над пропастта“ и „Лумнали огньове“. През март 2020 г., нашият сънародник е номиниран за осми път за Нобеловата награда за литература от Шведската академия.
Климт – из „Методология на изящните изкуства“
Ето го майсторът на Сецесиона. Къде е загадката на Густав Климт? Ще се опитам да ви разкрия алгоритъма му.
За да се усети силата на художника е необходимо прозрението за уникалното единство на плоскостите в картините му.
Защото живописта е тихото тържество на плоскостта.
Във всеки един пейзаж на художника можете да си зададете въпроса: „Това дърво вдлъбнато ли е или напротив – изпъкнало?”
Този семинален въпрос можете да го зададете и тук, в картините, които не са пейзажи. Принципът е същият: нов тип експониране на реалността в контекста на плоскостите – навътре ли влизат или навън, като релеф? Това са и уроците на Матис, един от основоположниците на Модернизма в 20. век. Матис, при когото нямаме никакъв орнамент – не се лъжете! Всичко при него е едно своеобразно движение на плоскости (на места даже рисунък в плоскостта) – заедно с идеи за образи, никога образи, в това е неговият гений.
При Климт – тъкмо обратното, всичко е орнамент, блестящ орнамент – той е първият в света в тази концепция – играта илюзия на плоскостите в пространството като орнамент. В този смисъл Климт се явява противовес на скулптурата – но само в пространствено отношение, всичко в картините му е съвсем плътно, няма разстояния.
Той е абсолютен художник, ала в съвсем различен пластичен контекст от гения на Ван Гог или този на Сезан и Гоген, които са предтечите на модерното изкуство в началото и средата на 20. век. (Ван Гог някакси отвъд всички времена.).
По-късно сюрреалистите (Дали, Ернст, Миро, Де Кирико, Клее… и толкова други) ще вървят по други пътища и вършат други революции – но вече няма да го има онова деликатно, нежно, тайнствено присъствие, което цари в Сецесиона на Климт.
Що се касае до неговите пейзажи – те се отличават с необичайна строгост (стигаща до пуританизъм) за този сенсуалист, който вижда изкуството само като еротика. Докато Реноар (който твърди, че познавал много художници, които биха станали големи, ако не спяха с моделите си), същият този Огюст Реноар е изключително сенсуален в пейзажите (навсякъде, дори и във фона на картините си).
Разгледайте обаче внимателно “Целувката” на Густав Климт – ще откриете токова много изящност в нея.
Как тогава да говорим за “изобразителност” в живописта – може ли да ни помогне този термин да усетим Климт? Или Матис, или който и да е в модерното изкуство, да не говорим за съвременното на 21. век.
Ще можем ли въобще да се насладим и оценим абстракционистите като Джексън Полок, Вилем де Кунинг или особено Марк Ротко?
Едва ли.
© Иван Бързаков
Песента на тополите
Заслушай се
някога
в песента на тополите –
гордите, мощни тополи!
За мъката им,
за скръбта,
че не могат
да се наведат.
Така е и с хората.
Някои хора.
Ще паднат.
Умрат.
Но не могат
да се наведат.
Колко е страшна
песента на тополите!
(Из „Яростно в скръбта“, 2014)
Дивите кестени
На мама
Да се завърнеш в бащината къща,
когато вечерта смирено гасне
и тихи пазви тиха нощ разгръща
да приласкае скръбни и нещастни.
Димчо Дебелянов
А когато накрая
се върнах –
съвсем сам,
безкрайно
немлад –
теб те нямаше.
Теб отдавна те нямаше
там.
И не чакаше моето връщане.
Нямаше старата къща,
с оня малко напукан дувар.
Имаше град.
Пълен с някакви хора.
Измислен –
като в някакъв странен,
несвършващ кошмар.
Тъй студен, непознат
и намръщен!
Без мама
и без дивите кестени.
(Из „В съня над пропастта“, 2015)
Осъдени завинаги
…Черната композиционна решетка (“black grid”) в безкрайно самотните абстрактни картини, не – вселени, на холандеца Пит Мондриан е всемогъща именно заради това, че покрива всичко и се врязва във всичко, а същевременно линиите ú не се докосват навсякъде до края на платното. Там, както и в живота, няма абсолютна завършеност. Има само безпощадност.
… Дните ни се нижат един след друг с чувството, че сме осъдени от някакъв невидим Страшен Съд!
Бледите
пурпурно-червени залези на радостта –
ненарисувани и неизпяти, неизказани –
отдавна са изстинали
в душата ми.
Замръзнали,
напълно вкочанени
във скръбта.
Защото сме завинаги
наказани.
Как всичко тук – във мене,
в тебе, в хората
наоколо –
умира
преждевременно.
А раната в душите ни
отворена
кърви.
И в нея младостта погребваме.
Безсмислено погубена.
И даже времето мъчително върви.
Прокълнати!
Копнеем за свободни срещи,
за пътувания,
за безбрежност…
за любов, за всеотдайна нежност.
А не се познаваме
и няма да се срещнем
никога!
Отдавна сме престанали
да вярваме на обещания.
Да вярваме на себе си не смеем!
Не вярваме дори
в копнежите, желанията си –
сънуваме простор…
И вечно ще се лутаме –
като слепци в затвор,
загубили надеждата,
че някога ще почнат да живеят!
… няма да се срещнем никога!
(Из „Яростно в скръбта“, 2014)
Летният дъжд
На Артур Рембо, Димитър Бояджиев
и на всички световни поети на безнадеждността.
Както и на Петя Дубарова.
Оловни капки дъжд
се удрят като чукове
в сърцето ми умиращо.
Не зная до кога.
Ала разбирам изведнъж:
отминало е
безвъзвратно лятото –
с надеждите
и със радостта…
Но не и капките,
които ни дълбаят!
Автор: Иван Бързаков